Korrekt kundeoprettelse er et af kernepunkterne, når I skal overholde hvidvaskloven
KYC står for Know-Your-Customer
Kundekendskabsprocedurer eller KYC – kært barn har mange navne. I hvidvaskloven har I som virksomhed fået et skærpet ansvar for, hvem I tager ind som kunder. I skal kende jeres kunder godt med det formål at minimere risikoen for, at I får kunder ind, som vil misbruge jer til hvidvask.
KYC omfatter en række delelementer – bl.a. skal I have styr på og dokumentation for, hvem der er kundens reelle ejere, hvor disse befinder sig, og om der er risiko for, at de deltager i hvidvask (risikovurdering af kunden).
For både nye og eksisterende kunder skal I:
- Dokumentere formålet med kundeforholdet
- Lave risikovurdering af kunden
- Identificere og beskrive virksomhedens reelle ejere og ejerstruktur
- Indhente og verificere ID-oplysninger for både virksomheden og dens reelle ejere (via CVR og CPR, nem-ID eller legitimation)
- Screene kunden for PEP (Politisk Eksponerede Personer)
- Opbevare alle ovenstående oplysninger i mindst fem år efter kundeforholdets ophør
Husk samtidig at overholde GDPR, så I ikke bryder loven, når I udveksler og opbevarer de personfølsomme oplysninger som navn, adresse, alder og legitimation.
Alt ovenstående løser I let med vores KYC-software – så kører det digitalt og helt automatisk